Наука кафедри КЛА

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

  • моніторинг технічного стану авіаційних конструкцій за критеріями втомної пошкоджуваності;
  • розробка нових експериментально-аналітичних методів прогнозування залишкового ресурсу авіаційних конструкцій за критеріями деформаційного рельєфу поверхні;
  • розробка теоретичних основ та методичного забезпечення для проведення діагностики міцності авіаційних конструкцій в експлуатації;
  • розробка нових сенсорів для реєстрації навантаження та пошкоджуваності конструктивних елементів літаків;
  • розробка автоматизованих систем реєстрації втомної пошкоджуваності сенсорів;
  • розробка нових апаратурних засобів та методик нанотестування поверхні матеріалів та виробів;
  • дослідження властивостей поверхонь методом наноіндентування та нанопрофілометрії;
  • дослідження функціональних властивостей антикорозійних покриттів;
  • розробка методології визначення побічних ефектів застосування плівкоутворюючих антикорозійних покриттів.

 

СТУДЕНТСЬКА НАУКА ТА ЗДОБУТКИ

Навчально-наукова лабораторія кафедри сприяє удосконаленню учбового процесу в університеті шляхом широкого залучення професорсько-викладацького складу і студентів до виконання науково-дослідних робіт, використання результатів завершених досліджень в учбовому процесі.

Завдяки такому поєднанні наукової діяльності та навчального процесу наші студенти перемагають на олімпіадах та міжнародних конкурсах, отримають стипендії спеціальних фондів.

Розробка кафедри: “Безконтактний 3D-нанопрофілометр, який призначений для візуалізації топографії поверхні з нанометровою точністю” (колектив розробників: С. Ігнатович, І. Закієв, В. Закієв, О. Якушенко) потрапила у 10 фіналістів конкурсу Vernadsky Challenge 2020

Більше інформації за посиланнями на нашій сторінці у Facebook

 

ОСТАННІ НАУКОВІ ПРОЄКТИ

Договір № 1.0908.2021 на виконання науково-дослідної роботи «Дослідження побічних ефектів застосування антикорозійних плівкових сполук в конструкціях літаків».

Замовник  – ДП «Антонов»

Науковий керівник – Ігнатович С.Р.

Відповідальний виконавець – Карускевич М.В.

Термін виконання – 01.01.2022 – 31.03.2025.


Договір  № 1.3164.2019 на виконання науково-дослідної роботи «Розробка дослідного зразка індикатора втомного пошкодження конструктивних елементів літака.

Замовник – ДП «Антонов».

Науковий керівник – Ігнатович С.Р.

Відповідальний виконавець – Карускевич М.В.

Термін виконання – 04.01.2021 – 31.03.2022.


НДР № 422-ДБ22

“Метод моніторингу вичерпання втомного ресурсу літальних апаратів з застосуванням структурно-чутливих індикаторів”.

Замовник – Міністерство освіти і науки України

Науковий керівник – Ігнатович С.Р.

Відповідальний виконавець – Карускевич М.В.

Термін виконання – 01.01.2022 – 31.12.2023.


НДР № 861-ДБ13

«Метод моніторингу відпрацювання ресурсу повітряних суден з використанням інструментальних засобів контролю втомного пошкодження».

Термін виконання: 1.01.13-31.12.15; відповідальний виконавець д.т.н., професор Карускевич М.В.

Впровадження: ДП АНТОНОВ при проведенні ресурсних випробувань конструкцій літаків.

в навчальному процесі:

– новий метод моніторингу відпрацювання ресурсу повітряних суден з використанням інструментальних засобів контролю втомного пошкодження, представлений в навчальному посібнику з дисципліни «Ресурс та довговічність авіаційної техніки».

– для вдосконалення двох лекційних курсів та оновлення одного циклу лабораторних робіт дисциплін «Конструкція та міцність літальних апаратів», «Ресурс та довговічність авіаційної техніки».

– результати досліджень відображені в трьох магістерських кваліфікаційних роботах та дипломному проектуванні спеціалістів, а також в трьох кваліфікаційних роботах студентів Інституту новітніх технологій.

 


 НДР №  № 976-Х14

„Дослідження механічних і треботехнічних властивостей покриттів”, що виконується в рамках наукового проекту  „Розробка принципів створення нових зносо- та жаростійких керметних покриттів з механічно легованих порошків для захисту поверхні легких сплавів.”

Термін виконання:   24 ”  червня  2013

Впровадження: Інститут електрозварювання ім. Є.О. Патона НАН України.

 


 НДР №  № 976-Х14

«Дослідження механічних і триботехнічних властивостей покриттів».

Термін виконання: 14.07.14-31.12.14

В рамках наукового проекту розробка принципів створення нових зносо- та жаростійких керметних покриттів з механічнолегованих порошків для захисту поверхні легких сплавів.

Впровадження: Інститут електрозварювання ім. Є.О. Патона НАН України.

 


 

НАУКОВІ РОЗРОБКИ КАФЕДРИ

Безконтактні інтерференційні нанопрофілометри «MicronAlpha» і «MicronBeta»

Нанопрофілометри «Micron-Alpha» і «Micron-Beta» призначені для відтворення нано- та мікротопографії поверхні методом обробки послідовності інтерференційних даних при частково когерентному освітленні. Нанопрофілометри дозволяють:

  • будувати 2D та 3D зображення поверхні;
  • отримувати інтерференційні картини при білому чи при монохроматичному освітленні;
  • кількісно оцінювати топографію та характеристики шорсткості поверхні;
  • проводити металографічні та фрактографічні дослідження.

Нанопрофілометри можуть ефективно використовуватися у матеріалознавстві, машинобудівній промисловості, мікроелектроніці,  медицині, у лабораторіях науково-дослідних інститутів.

 


Наномеханічний індентометр «Micron-Gamma»

Прилад для дослідження фізико-механічних властивостей поверхневого шару матеріалів методами наноіндентування, склерометрії, топографії та металографії.

Відмінні особливості індентометра «Micron-Gamma» – багатофункціональність; робота у реальному масштабі часу; мала маса та габарити; безконтактний електромагнітний навантажувач; диференціальний вимірювач глибини впровадження індентора відносно поверхні зразка, що дозволило значно зменшити жорсткість конструкції.

Перспективи використанняреалізація методу акустичної емісії при наноіндентуванні. Метод дозволить вивчати процеси, що обумовлені рухом дислокацій (ковзання, двійникування) та виникнення мікро тріщин.


Методологія визначення відпрацювання ресурсу літальних апаратів за параметрами деформаційного рельєфу поверхні конструктивних елементів та зразків-свідків

В основі розробленої методології – експериментально і теоретично доведена можливість прогнозування довговічності авіаційних конструкцій по деформаційному рельєфу поверхні, який формується в результаті дії повторних навантажувань. Розроблено зразки-свідки втомного пошкодження авіаційних конструкцій, проведено експерименти, які підтвердили їх працездатність.

Отримані результати дозволили запропонувати концепцію дослідного зразка бортової автоматизованої системи моніторингу втомного пошкодження літаків.

 


 

ПАРТНЕРИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ КАФЕДРИ

 

НАУКОВІ ДОСЯГНЕННЯ

 

Патенти та авторські свідоцтва

 

  1. Система рекуперації кінетичної енергії гальмування літака: Патент №135576 України МПК B64C 25/02 (2006.01); / Бойко Олександр Олександрович; Компанець Андрій Ігорович; Юцкевич Святослав Сергійович, заявник і патентовласник Національний авіаційний університет – u201900477, заявл. 01.2019, опубл. 10.07.2019, бюл. № 13
  2.  Спосіб формування покриттів в парах тертя феромагнітного класу. Пат. 144714 Україна, МПК (2020.01) В03С 1/00. – №u202001096 / Свирид М.М., Хижняк С.В., Краснопольський В.С. та інші, всього 5 осіб. Заявл. 20.2.2020; Опубл. 26.10.2020, Бюл. №20. – 4с.
  3. Спосіб контролю втомного пошкодження за допомогою структурно-чутливого сенсора: Патент73708 України МПК (2012) G01N 3/32. / Ігнатович С.Р., Карускевич М.В., Маслак Т.П.; заявник та патентовласник Національний авіаційний університет. – № u201201612; заявл. 14.02.12; опубл. 10.10.12, Бюл. № 19.
  4. Спосіб прогнозування живучості алюмінієвого сплаву Д16АТ по деформаційному рельєфу поверхні: Патент65204 України МПК (2011) G01N 3/32. / Ігнатович С.Р., Карускевич М.В., Маслак Т.П., Щепак С.В.; заявник та патентовласник Національний авіаційний університет. – № u201106504; заявл. 24.05.11; опубл. 25.11.11, Бюл. № 22.
  5. Безконтактний тривимірний профілометр: Патент на корисну модель № 39972 Україна, G01B 9/02; 11/30 / С.Р. Ігнатович, І.М. Закієв, В.І. Закієв, С.С. Юцкевич (Україна). – u200809989; Заявл. 01.08.2008; Опубл. 25.03.2009, Бюл. № 6. – 3с.: 2 іл.
  6. Спосіб прогнозування залишкової довговічності елементів авіаційних конструкцій по насиченості і фрактальній розмірності деформаційного рельєфу: Патентна корисну модель № 29683 Україна, G01N 3/32 / С.Р. Ігнатович, М.В. Карускевич, Т.П. Маслак, С.О. Якушенко (Україна). – 200709909; Заявл. 04.09.2007; Опубл. 25.01.2008, Бюл. № 2. – 3с.
  7. Прилад для випробування матеріалів на мікротвердість: Патент на корисну модель № 30003 Україна, G01N 3/40 / С.Р. Ігнатович, І.М. Закієв, В.І. Закієв, Є.П. Дворник (Україна). – 200709512; Заявл. 21.08.2007; Опубл. 11.02.2008, Бюл. № 3. – 4с.
  8. Композиційний зносостійкий матеріал на основі дибориду титану-хрому: Патент на корисну модель № 25933 Україна, С22С 29/00/ О.П. Уманський, А.Д. Панасюк, В.П. Коновал, С.Р. Ігнатович, Є.П. Дворник (Україна). – 200704682; Заявл. 27.04.2007; Опубл. 27.08.2007, Бюл. № 13. – 3с.
  9. “Електродегідратор-очищувач ЕДГО-0,3/1,5”. Патент України № 15849 серія (1115849) (515В03С5/00). Призначення – очистка діелектричних рідин від механічних домішок, шламів і води в квазіпостійному електричному полі. (Гаража В.В.) «V Патент Азербайджану № 1 2000500070 від 23.22.2005.
  10. “Спосіб визначення залишкового ресурсу елементів конструкцій за станом деформаційного рельєфу поверхні плакуючого шару”. Деклараційний патент на корисну модель №3470,  15.11.2004. Бюл. № 11. С.Р.Ігнатович, М.В.Карускевич, О.М.Карускевич.
  11. Композиційний захисний матеріал “АСА”. Патент на корисну модель № 49186 А Україна, 2002 р. С.Р.Ігнатович, М.В.Карускевич, В.М.Пантелєєв, О.І.Радченко, В.В.Бойко.

 

 

ДИНАМІКА ЗАХИСТУ ДИСЕРТАЦІЙ

 

 

СТАТТІ WEB OF SCIENCE, SCOPUS

  1. Gavrylov I., Karuskevich M., Ignatovich S., Yutskevych S, Maslak T. Influence of corrosion preventive compounds on the friction force in aircraft lap joints / Fatigue and Fracture of Engineering Materials and Structures. – 2022. – Vol. 45(3). – P. 938–941. https://doi.org/10.1111/ffe.13621
  2. Ignatovich S., Yutskevych S., Makarov I. Features of aircraft structures corrosion damage during storage under COVID-19 restrictions // Procedia Structural Integrity. – 2022. – Vol. 36. – P. 66-70. https://doi.org/10.1016/j.prostr.2022.01.004
  3. M.Karuskevich, T.Maslak, Ie.Gavrylov, Ł.Pejkowski, J.Seyda. Structural health monitoring for light aircraft // Procedia Structural Integrity. – 2022. – Vol. 36. – P. 92–99. https://doi.org/10.1016/j.prostr.2022.01.008
    Ignatovich S.R., Karuskevich M.V., Yutskevych S.S. Deformation relief of the surface as a characteristic of fatigue damage of clad aluminum alloys. Part 2. Fatigue degradation of a cladding layer // Strength of Materials. – 2021. – Vol. 53. – P. 234-240. https://doi.org/10.1007/s11223-021-00280-4
  4. Storchak, M., Zakiev, I., Zakiev, V., Manokhin, A. Coatings strength evaluation of cutting inserts using advanced multi-pass scratch method. // Measurement: Journal of the International Measurement Confederation. – 2022. – V.191. – P. 110745.
  5. Derevianko O., Derevianko O., Zakiev V., Zgalat-Lozynskyy O.B. 3d Printing of Porous Glass Products Using the Robocasting Technique. // Powder Metallurgy and Metal Ceramics. – 2022. V. 60(9-10). – P. 546–555.
  6. Gavrylov, I.Karuskevich, M.Ignatovich, S.Yutskevych, S.Maslak, T. Influence of corrosion preventive compounds on the friction force in aircraft lap joints. Fatigue and Fracture of Engineering Materials and  Structures, 2021 https://doi.org/10.1111/ffe.13621
  7. Karuskevich M., Maslak T. Accelerated method for the alclad alloy fatigue curve construction by the surface relief pattern // Fatigue and Fracture of Engineering Materials and Structures. – 2021. – 44(10). – P. 2913 – 2916.https://doi.org/10.1111/ffe.13546
  8. A. Mechnik, M.O. Bondarenko, V.M. Kolodnitskyi, V.I. Zakiev, I.M. Zakiev, M.О. Kuzin, E.S. Gevorkyan. Influence of diamond–matrix transition zone structure on mechanical properties and wear of sintered diamond-containing composites based on Fe–Cu–Ni–Sn matrix with varying CrB2 content // International Journal of Refractory Metals and Hard Materials. – 2021. – Vol 100. – p. 10555.https://doi.org/10.1016/j.ijrmhm.2021.105655|Scopus|Q1|.
  9. Zakiev, M. Storchak, G. A. Gogotsi, V. Zakiev, Y. Kokoieva, Instrumented indentation study of materials edge chipping. // Ceramics International. – 2021. – Vol 47, Issue 21. – pp. 29638-29645.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S027288422102174X?via%3Dihub|Scopus|Q1|.
  10. Ignatovich S.R., Karuskevich M.V., Yutskevych S.S. Deformation relief of the surface as a characteristic of fatigue damage of clad aluminum alloys. Part 1. Deformation relief evolution under cyclic loading // Strength of Materials. – 2020. – Vol. 52. – P. 707-714.https://doi.org/10.1007/s11223-020-00223-5
  11. Karuskevich, S. Ignatovich, O. Karuskevich, T. Maslak, Ł.Pejkowski, P. Kurdel. Fatigue and overstress indicators for ultralight and light aircraft. Fatigue Fract Eng Mater Struct. – 2020. – Volume 44. Issue 2 – P.595-598. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ffe.13396
  12. Mechnik V.A., Bondarenko N.A., Kolodnitskyi V.M., Zakiev V.I., Zakiev I.M., Ignatovych S.R., Dub S.N., Kuzin N.O. Effect of vacuum hot pressing temperature on the mechanical and tribological properties of the Fe-Cu-Ni-Sn-Vn composites // Powder Metallurgy and Metal Ceramics. – 2020. – Vol. 58. – P. 679-691.https://doi.org/10.3390/surfaces3020016
  13. Mechnik V.A., Bondarenko N.A., Kolodnitskyi V.M., Zakiev V.I., Zakiev I.M., Ignatovych S.R., Yutskevych S.S. Mechanical and tribological properties of Fe−Cu−Ni−Sn materials with different amounts of CrB2 used as matrices for diamond-containing composites // Journal of Superhard Materials. – 2020. – № 42 (4). – P. 251-265. https://link.springer.com/article/10.3103/S1063457620040061
  14. A. Vasylyev, B. N. Morduk, S. M. Voloshko, V. I. Zakiev, A. P. Burmak, and D. V. Pefti. Modification of Surface Layers of Cu–39Zn–1Pb Brass at High-Frequency Impact Deformation in the Air and Argon Inert Environments, Metallofiz. Noveishie Tekhnol., 42, No. 3: 381–400 (2020).
  15. Manokhin, S. Klymenko, V. Beresnev, V.Zakiev, and S. Klymenko. To the Question of the Mechanism of the Effect of Coating on the Durability of Tools from PCBN. Lecture Notes in Mechanical Engineering. Advanced manufacturing processes. – 2020. – Pp. 206-215
  16. Pejkowski L., Karuskevich M., Maslak T. Extrusion/intrusion structure as a fatigue indicator for uniaxial and multiaxial loading//Fatigue Fract Mater Struct. – 2019. – № 42(10). – P.2315–2324.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/ffe.13066
  17. Ignatovich S.R., Bouraou N.I. Power law of crack length distribution in the multiple damage process // Strength of Materials. – 2019. – Vol. 51, N 5. – P. 735-745.https://www.springerprofessional.de/power-law-of-crack-length-distribution-in-the-multiple-damage-pr/17479736
  18. Ignatovych S.R. Krasnopolskii V.S. Probabilistic distribution of crack length in the case of multiple Strength of Materials. – 2018. – Vol. 49, N 6. – P. 760 – 768.
  19. Storchak M.,Zakiev I.Träris L. Mechanical properties of subsurface layers in the machining of the titanium alloy Ti10V2Fe3Al // Journal of Mechanical Science and Technology. – 2018. – 32(1). – P. 315-322 https://link.springer.com/article/10.1007/s12206-017-1231-9.
  20. Kovalchenko, A.M., Goel, S., Zakiev, I.M., Pashchenko, E.A., Al-Sayegh, R. Suppressing scratch-induced brittle fracture in silicon by geometric design modification of the abrasive grits (2018) Journal of Materials Research and Technology, Article in Press.https://dspace.lib.cranfield.ac.uk/handle/1826/13357

Перелік опублікованих статей у наукових фахових журналах України, що відносяться до категорії «Б», статті у закордонних наукових виданнях, а також англомовні тези доповідей у матеріалах міжнародних конференцій, що індексуються науковометричними базами даних WoS або Scopus.  

 

  1. Игнатович С.Р., Краснопольский В.С., Якушенко А.С., Гордына Е.П. Математическая модель многоочагового усталостного повреждения заклепочных соединений / Авиационно-космическая техника и технология: Вып. 4(173) спец.вып.1 – Харьков: ХАИ, 2021 – С. 55-61. https://doi.org/10.32620/aktt.2021.4sup1.08
  1. Карускевич М.В., Игнатович С.Р., Маслак Т.П., Семенец А.И., Гаврилов Е.П. Влияние антикоррозионных пленкообразующих составов на усталость авиационных конструкций. обзор исследований / Авиационно-космическая техника и технология: Вып. 4sup2 – Харьков: ХАИ, 2021 – С. 62-70. https://doi.org/10.32620/aktt.2021.4sup2.08
  1. Ігнатович С.Р., Карускевич М.В., Юцкевич С.С. Деформаційний рельєф поверхні як характеристика втомного пошкодження плакованих алюмінієвих сплавів. Повідомлення 2. Деструкція плакувального шару при втомі // Пробл. міцності. – 2021. – № 2. – С. 39-45.
  1. Ignatovich S., Yutskevych S., Makarov I. Features of aircraft structures corrosion damage during storage under covid-19 RESTRICTIONS. 1st Virtual International Conference “In service Damage of Materials: Diagnostics and Prediction”. 11-13 October 2021: proceedings of the conference. – Ternopil (Ukraine), 2021. https://dmdp.tntu.edu.ua/programme.html
  1. Karuskevich M., Maslak T., Gavrylov Ie., Pejkowski L., Seyda J. Structural health monitoring for light aircraft. 1st Virtual International Conference “In service Damage of Materials: Diagnostics and Prediction”. 11-13 October 2021: proceedings of the conference. – Ternopil (Ukraine), 2021. https://dmdp.tntu.edu.ua/programme.html
  1. Тетяна Петрівна Маслак, Михайло Віталійович Карускевич, Євген Павлович Гаврилов. Необхідність та ризики застосування антикорозійних профілактичних покриттів: АВІА–2021: XV міжнар. наук.-техн. конф., 20–22 квітня 2021 р.: тези доп. – К., 2021. – С. 2.4-2.7. http://conference.nau.edu.ua/index.php/AVIA/AVIA2021/paper/view/8027/6677
  1. Святослав Юцкевич, Вадим Закиев, Андрей Компанец. Улучшение системы обнаружения усталостных трещин на основе изображений: АВІА–2021: XV міжнар. наук.-техн. конф., 20–22 квітня 2021 р.: тези доп. – К., 2021. – С. 2.13-2.17 http://conference.nau.edu.ua/index.php/AVIA/AVIA2021/paper/view/8134/6679
  1. Сергій Вікторович Щепак, Володимир Сергійович Краснопольський. Еволюція і розподіл насиченості деформаційного рельєфу поблизу втомної тріщини на стадії її розповсюдження. АВІА–2021: XV міжнар. наук.-техн. конф., 20–22 квітня 2021 р.: тези доп. – К., 2021. – С. 2.18-2.22. http://conference.nau.edu.ua/index.php/AVIA/AVIA2021/paper/view/8157/6680
  1. Ігнатович С.Р., Карускевич М.В., Юцкевич С.С. Деформаційний рельєф поверхні як характеристика втомного пошкодження плакованих алюмінієвих сплавів. Повідомлення 1. Розвиток деформаційного рельєфу за циклічного навантаження // Пробл. міцності. – 2020. – № 5. – С. 23-31.
  1. Мечник В.А., Бондаренко М.О.,Колодніцький В.М., Закієв В.І., Закієв І.М., Ігнатович С.Р., Юцкевич С.С.. Механічні і трибологічні властивості матеріалів Fe-Cu-Ni-Sn з різним вмістом CrB2, що використовуються в якості матриць для алмазовмісних композитів // Надтверді матеріали. – 2020. – № 4. – с. 62-77 http://www.ism.kiev.ua/stm/index.php?i=144
  1. М.В. Карускевич, С.В. Щепак, С.В. Хижняк, О.Ю. Корчук. Оптический контроль усталостной поврежденности алюминиевого сплава Д16АТ// Проблеми тертя та зношування. – 2020. – № 2 (87). – С.46-52.
  1. Pejkowski Ł., Karuskevich M., Maslak T. New criterion for Aircraft Multiaxial Fatigue Analysis. MATEC Web of Conferences, Volume 304, Article 01020, 9th EASN International Conference on “Innovation in Aviation & Space”, session «Aerostructures & Manufacturing», 2019, 8 pageshttps://doi.org/10.1051/matecconf/201930401020
  1. Karuskevych M.; Maslak T.; Pejkowski L. (2019) Surface deformation relief features under multiaxial fatigue. Scientific Journal of TNTU (Ternopil), vol 96, no 4, pp. 45–50.
  1. Ł. Pejkowski, M. Karuskevich, T. Maslak Surface deformation relief features under multiaxial loading. In-service damage of materials, its diagnostics and prediction (DMDP-2019): international conference, 24-27 September 2019: proceedings of the conference. – Ternopil (Ukraine), 2019. – P.116-119.
  1. Karuskevych M.; Korchuk O.; Maslak T.; Lynnyk O. (2019) Negative side effects of corrosion preventive compounds on aircraft fatigue and criteria for their selection. Scientific Journal of TNTU (Tern.), vol 96, no 4, pp. 51–56.
  1. Karukevich M., Maslak T., Salii S.S., Lynnyk O.P. Variability of the fatigue indicator sensitivity as a way to its multiple functionalities // Problems of friction and wear, 2019, 1 (82). – P. 21-25. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbisexe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ptz_2019_1_5
  1. М.В. Карускевич, С.В. Щепак, О.Ю. Корчук. Вплив локальної втомної пошкоджуваності на швидкість розповсюдження тріщин // Проблеми тертя та зношування. – 2019. – № 2 (83). – С.47-53.
  1. Makarov I.A., Ignatovych S.R. Sizing and optimization of fuselage components for modern airplanes / Авиационно-космическая техника и технология: Вып. 7/159 – Харьков: ХАИ, 2019 – С. 12-19. http://nti.khai.edu/ojs/index.php/aktt/article/view/aktt.2019.7.02
  1. Ігнатович С.Р., Бурау Н.І. Степенной закон распределения длины трещин при множественном повреждении // Пробл. прочности. – 2019. – № 5. – С. 61-73.
  1. Yutskevych S.S., Dzhavadova I.I., Mazur M.D. Optical fixing features of crack initiation moment during bending fatigue. Problems of friction and wear, 2019, 1(82). – P. 33-38.